بازدید: 1665 بازدید
تفاوت هوزریل و فایرباکس

يكي از ابزارهای ایمنی مهم در اطفا حریق در ساختمانها و انبارها و مراکز صنعتی فاير باكس وهوزريل است اما تفاوت هوزریل و فایرباکس چیست

هردو سيستم يادشده ( هوزريل وفاير باكس ) از سيستم های ضروری برای ايمني و پيشگيری از حوادث آتش سوزی در ساختمان است. مي توان اين دو سيستم را جزء منابع تامين آب برای خاموش کردن آتش , نام نهاد .

براي پيشگيری از خطرات حریق در هرمكان و موقعيت بايد از وجود منابع آب مورد نياز در مواقع ضرورت وراههای دسترسي به آن منابع اطلاع داشته باشیم.

بطور اجمال منابع آب شامل : رودخانه –چاه – استخر – هيدرانت فاير باكس -هورزيل – قنات و…است كه دراجراي يك طرح مناسب برای پيشگيری بايد منابع را شناسائي نمائيم .

با توجه به توضیحات فوق به تفاوت هوزریل و فایرباکس می پردازیم:

فاير باكس : (يا جعبه آتشنشانی )

فایر باکس ها در در ساختمـانها وانبـارها و مراکز عمومی و صنعتی استفاده می شوند بدین ترتیب که لوله های آب آتش نشاني بصـورت عمـودی يا افقي با حداقل 4 اينچ از زمين تا بالاترين نقطه ساختمان (پشت بام ) اجرا شده ودر نقاط مورد نیاز و یا در هر طبقه يك انشعاب خروجي از آن گرفته می شود د (تعداد خروجي ها وفاير باكسها بستگي به وسعت هر طبقه مي باشد)

اجزاي تشكيل دهنده هرفاير باكس عبارتند : از یک جعبه كه درون آن قرقره (بلبرینگی) , يك نازل و شیلنگ نواری از نخ پرلون (باحداقل 20 متر طول)

تفاوت هوزریل و فایرباکس

هوزريل :

يكي ديگر از منابع تامين آب در سیستم های آتشنشانی و از ابزارهای ايمني برای اطفاء حريق، قرقره هوزريل است در اين نوع از جعبه آتشنشانی از شیلنگ غير قابل نفوذ با قطر 19 ميليمتر(3/4 اینچ) و طول بیش از 20 متر از جنس پی وی سی استفاده می شود

شیلنگ برروی قرقره ای مخصوص پیچانده شده و بهمین دلیل شیلنگها بايد دارای انعطاف باشد .

اين شیلنگ ها , براي رساندن سريع آب به محل حريق كاربرد زيادي داشته و درانواع واقسام مختلف ساخته مي شوند و معمولاً ازيك تيوپ داخلي كه بوسيله چند لايه بافته شده ازنخ محكم كه توسط لاستيك پوشانده شده است تشكيل مي گردد.

لايه بيروني هوزريل از يك جنس مقاوم در مقابل سايش و فشار تشكيل شده است كه اين لايه هابه هم چسبانيده شده اند تا شیلنگ پی وی سی , هوزريل رابوجود آورند .

تفاوت هوزریل و فایرباکس در نوع قرقره ها

1 – قرقره های فایر باکس ( بلبرینگی ) از یک شفت و بلبرینگ ساخته شده اند که باعث روان حرکت کردن قرقره میگردد ، اما در قرقره های هوزریل از مغزی برنجی جهت انتقال آب استفاده شده است .

2- انشعاب لوله متصل به قرقره های فایرباکس بسته به اینکه در جعبه آتش نشانی به عنوان خط تر یا خشک قرار گرفته اند ، سایز ½ 1 یا ½ 2 اینچ بوده اما در انشعاب لوله متصل به قرقره های هوزریل برای خط تر ¾ یا 1 اینچ میباشد ، بنابراین با توجه به سایز لوله ها دبی آب آتشنشانی در قرقره فایر باکس بیشتر از دبی قرقره هوزریل است.

3- در هوزریل از شیلنگ لاستیکی ( Riggid/ سخت ) ¾ اینچ یا 1 اینچ استفاده میشود ولی در قرقره های فایر باکس (بلبرینگی) از شیلنگ نخ پرلون یا کنفی ½ 1 یا ½ 2 اینچ استفاده میشود.

4 – تفاوت هوزریل و فایرباکس از نظر کار با آنها : استفاده از قرقره هوزریل برای همه ی افراد بسیار آسان و راحت است چرا که برای آبرسانی در شیلنگ لاستیکی نیازی به باز شدن تمام طول شیلنگ نیست و حتی با باز کردن 1 متر از آن میتوان آب مورد نیاز برای اطفاء یک قسمت را تامین کرد، ولی استفاده از قرقره فایر باکس برای افراد آموزش دیده مناسب است چرا که باید حتماً کل شیلنگ نخ پرلون (کنفی ) باز شود تا بتوان عملیات اطفاء را آغاز کرد، همچنین برای باز شدن این نوع شیلنگ به فضای بیشتری نیاز هست به همین علت بیشتر در طبقات منفی یامجتمع های بزرگ با فضای مشاعات زیاد استفاده می شوند.

5 –دیگر تفاوت هوزریل و فایرباکس در این است که در اولین لحظات آتش سوزی شیلنگ های لاستیکی به دلیل راحتی در باز شدن از روی قرقره هوزریل ، سرعت عمل بیشتری نسبت به شیلنگ نخ پرلون از روی قرقره فایرباکس (بلبرینگی ) برای اطفا حریق دارند.

6 – شیلنگ استفاده شده در قرقره هوزریل بلافاصله بعد از استفاده براحتی بدور قرقره پیچیده می شود اما شیلنگ نخ پرلون ( کنفی ) مورد استفاده در قرقره های بلبرینگی ، باید قبل از پیچیده شدن به دور قرقره حتما از داخل خشک شوند تا رطوبت باقیمانده آن باعث پوسیدگی داخل شیلنگ نشود.

7 – شیرهای قابل اتصال به هر یک این قرقره ها متفاوت میباشد ، غالباً برای قرقره های شیلنگ کنفی از شیر های زاویه ای Angel valve ها با سایز های ½ 1 و ½ 2 اینچ استفاده میشود در حالیکه شیر های قابل اتصال به قرقره حاوی شیلنگ لاستیکی از نوع توپی یا Ball valve (شیر آبی گازی ) با سایز های ¾ یا 1 اینچ میباشد.

8- شیلنگ کنفی تنها شیلنگ واسط بین شیر خط تر و نازل میباشد حال آنکه برای اتصال شیلنگ هوزریلی به شیر به رابط دیگری که شیلنگ پکیجی نامیده میشود نیز نیاز هست .

9- شیلنگ کنفی برای آنکه بتواند به شیر و نازل متصل گردد نیاز به کوپلینگ دارد که در دو سوی شیلنگ سیم پیچی میگردند که این کوپلینگ ها (Male/Female) بوده و در آنسوی خط میبایست به هیدرانت سر شیر و دنباله ی نازل متصل گردندولی شیلنگ لاستیکی به کوپلینگ ، شیر آن نیز به هیدرانت نیاز ندارد و با بست به راحتی متصل میگردند.

اطلاع طراحان و متخصصین سیستم های اطفا حریق از تفاوت هوزریل و فایرباکس ، موجب می شود که در انتخاب هر یک یاز این دو نوع ابزار اطفا حرق به درستی در موقعیت و کاربری خاص خود استفاده کنند.

محصولات در موضوع آتشنشانی

مطالعه بیشتر