بازدید: 86169 بازدید

نرم افزار گرمایش از کف LoopCAD

در حدود 1700 سال پیش و در امپراتوری روم باستان سیستم گرمایش از کف بعنوان یک روش تامین حرارت مطلوب مورد استفاده قرار میگرفته است.
آنها با ایجاد کانال های مخصوص در زیر کف کاخ ها و حمام ها در فصول سرد سال این اماکن را گرم می کردند.
امروزه پس از گذشت قرن ها و با اختراع سیستم های هیدرولیکی و پمپ های انتقال سیالات سیستم گرمایش از کف به عنوان یکی از رایج ترین شیوه های مدرن گرمایشی جهت تامین حرارت بسیاری از فضاهای مسکونی و صنعتی بکار میرود.

سیستم گرمایش از کف در جهان جدید نیست و بصورت بسیار ابتدایی و ساده مورد استفاده قرار می گرفته است .

هم اکنون نیز سیستم گرمایش از کف مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که نحوه عمل مقداری تغییر کرده است و بجای گاز داغ از آب گرم و بجای کانالها از لوله های مخصوص استفاده می کنند.

سیستم‌های گرمایش از کف را براساس نوع حامل حرارت، مي‌توان به سه دسته هوايي، الكتريكي و هيدرونيكي (آب گرم) تقسيم نمود.

هر كدام از اين انواع براساس نوع نصب به زير مجموعه‌هاي مختلفي تقسيم مي‌گردند.

براي مثال سيستم‌هايي كه با استفاه از جرم حرارتي كف‌هايي چون كف بتني اين انتقال حرارت را انجام مي‌دهند (نصب‌تر) و يا كف‌هاي ساندويچي كه لوله‌هاي حامل سيال عامل انتقال حرارت داخل كف كار گذاشته و روكش‌هايي روي آن قرار مي‌گيرد(نصب خشك).

متداولترين و مقرون به صرفه‌ترين سيستم گرمايش از كف، سيستم هيدرونيكي مي‌باشد.

در اين سيستم آبگرم توليد شده توسط بويلر، منابع خورشيدي، پمپ‌هاي زمين حرارتي و غيره در مجموعه لوله‌هايي كه به‌ صورت الگوهاي مختلف دركف ساختمان قرارگرفته‌اند، جريان مي‌يابد.

امكان كنترل دمايي در بخش‌هاي مختلف ساختمان از دو طريق منطقه‌بندي شيرها يا استفاده از پمپ‌ترموستات امكان پذير مي‌باشد.

هزينه نصب يك سيستم هيدورنيكي وابستگي بسياري به موقعيت و اندازه ساختمان، پوشش كف، نوع نصب و غيره دارد.

در اين روش توزيع حرارت به صورت يكنواخت مي‌باشد بگونه‌اي كه آب با دماي متوسط 40 الي 45 درجه سانتيگراد در سيستم گردش مي‌نمايد و حداكثر دماي كف 29 درجه سانتیگراد است.

در اين سيستم بيش از 60 درصد انرژي به‌ صورت تابشي به محيط انتقال پيدا مي‌كند.

سيستم هيدرونيكي براي كف‌هايي مختلف با پوشش‌هاي متفاوت ازجمله سنگ، سراميك، پاركت و موكت مناسب است.

سیستم گرمایش از کف، احساس مطبوعی را ایجاد می‌نماید که تنها با تجربه قابل لمس است.

تغییرات دما در سیستم‌های گرمایشی با رادیاتور بعلت توزیع نامناسب حرارت بسیار زیاد است اما در سیستم گرمایش کفی، حرارت به آرامی و بصورت یکنواخت توزیع می‌شود و با موازنه 4 عامل اصلی راحتی (دمای محیط، گرمایش تابشی، جریان هوا و رطوبت نسبی) برای انسان احساس مطبوعی فراهم می‌شود.

نکته قابل توجه در سیستم‌های گرمایش از کف، دمای بسیار پایین‌تر آبگرم گردشی نسبت به سیستم‌های دیگر است که امکان استفاده از سیستم‌های خورشیدی برای تامین این آبگرم دما پایین را بسیار مناسب می‌نماید.

یکی از نرم‌افزارهای بسیار قوی در زمینه سیستم‌های گرمایش از کف، نرم افزار LoopCAD می باشد.

با استفاده از این نرم افزار می توان پارامترهای اصلی سیستم گرمایش از کف را محاسبه و آن را طراحی کرد. سپس آنالیز کاملی از سیستم گرمایش از کف برای یک پروژه بدست آورد.

مطالعه بیشتر