بازدید: 1313 بازدید
دستگاه های CSR

CSR بخش بسیار پر اهمیتی در بیمارستان است. عملکرد نادرست دستگاه های CSR (اتوکلاو ، ست شور ، فور ) فعالیت اتاق عمل را ناکام خواهد کرد.

مرکز استریل یا اتاق استریل CSR=central sterilization room مکانی است که کلیه وسایل مورد نیاز بخش ها و اتاق عمل بیمارستان در آنجا ضد عفونی و استریل می شوند.

بهترین مکان برای قرارگیری بخش CSR در نزدیکی اتاق عمل است ، تا هنگام جابجایی از هدر رفتن وقت و ایجاد خسارت به دستگاهها و وسایل جلوگیری شود درب ورودی بخش CSR باید به اندازه ای بزرگ باشد (حدودا” 2.2 متر ) تا عبور و خروج ترولی و برانکارد به راحتی امکانپذیر باشد.

(ترولی Trolley سبدها ی بزرگی هستندکه وسایل قبل ویا بعد از استریل روی آن چیده می شوند).

سیستم تهویه CSR بسیار اهمیت داشته و باید بتواند به خوبی کار کند .دما در بخش مذکور بدلیل کارکرد دستگاههای اتوکلاو عموما” بالاست. بنابراین باید با استفاده از تهویه مناسب دما را کاهش و در حد ایده ال نگهداشت.

مرکز استریل CSR چیست؟

اتاق مخصوص استرلیزاسیون باید دستگاه های زیر را حتما داشته باشد

•فور
•اتو کلاو
•ست شور
•وسایر ابزار برای شستشوی ادوات جراحی

دستگاه های CSR : دستگاه اتوکلاو

اتوكلاو بخار Autoclave به دستگاهی گفته میشودكه در آن درجه حرارت باید با استفاده از بخار قابل دستیابی باشد. دستگاه اتوكلاو باید به گونه ای طراحی گردد كه ورود وسایل استریل از یك در و خروج آنها از در دیگر باشد .


وسایل در داخل اتوكلاو باید به گونه ای قرار بگیرند که فضای خالی بین آنها وجود داشته باشد و بخار به راحتی در میان آنها نفوذ كند در دستگاه اتوکلاو وسایلی مثل گان ، شان و ست های اتاق عمل استریل می شوند مدت ماندگاری استریل وسایل توسط اتوکلاو نسبت به سایر دستگاه ها ی استریل بیشتر است.

وسایل قبل از ورود به اتوکلاو توسط پرسنل بخش CSR پک می شوند و سپس درون دستگاه قرار می دهند

اتوكلاو اتوماتيك

دارای دو صفحه مدرج دایره ای شكل جهت نمایش میزان فشار دستگاه .دارای دكمه ای است جهت انتخاب جنس ماده ای كه قرار است استریل شود( مایع یا جامد ) همچنین این دستگاه دارای یك نمایشگر درجه حرارت می باشد.

پمپ خلاء در آغاز مراحل استریلیزاسیون با ایجاد مكش ، هوای داخل محفظه را تخلیه كرده و سپس بخار وارد دستگاه میشود.

دستگاه های CSR : ست شور

وسیله مكعبی شكلی ( شبیه ماشین ظرفشویی) میباشد . دارای یك مخزن است كه آنرا پر از آب بهمراه مواد ضد عفونی كننده میكنند و ست های جراحی را كه ابتدا با برس تكه های درشت گوشت و خون بجا مانده از عمل در لابلای آنها راخارج كرده اندبه درون این مخزن میاندازند.
ست شور دارای سیستم ویبره ( لرزاندن ) جهت خارج كردن مواد ریز لابلای ست جراحی می باشد كه میزان ان نیز قابل تنظیم است.

دستگاه های CSR : فور

فور یکی دیگر از دستگاه های استریل می باشد که وسایل را بوسیله ی حرارت خشک استریل می کند معمولا وسایل حساس و نوک تیز توسط فور استریل می شوند ، وسایل درون فور بدون روکش قرار می گیرند.

مطالعه بیشتر