بازدید: 18901 بازدید

دانیل فرنانده دومینیک شولین-استیل (به انگلیسی: Danielle Fernande Dominique Schuelein-Steel) در ۱۴ اوت ۱۹۴۷ میلادی برابر با ۲۲ مرداد ۱۳۲۶ در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. استیل گاهی بر روی پنج پروژه از رمان‌هایش به صورت همزمان کار می‌کرد و بیشتر رمان‌های او پرفروش بوده است، فرمول او در داستان‌نویسی اغلب، شامل خانواده‌های ثروتمند رو به یک بحران است، در عین حال شگردها و چرخه‌های متناوب دیگری در آثارش مشهود است؛ از جمله تهدید توسط عناصر تاریکی مانند زندان، تقلب، باج خواهی و خودکشی.
استیل همچنین مجموعه آثاری در زمینهٔ داستان کودکان و شعر دارد.
کتاب‌های او به ۲۸ زبان ترجمه شده که تاکنون از ۲۲ جلد آنها اقتباس سینمایی یا تلویزیونی تهیه شده و دو اقتباس از کتاب‌هایش برندهٔ جایزه گولدن گلوب شده‌اند.
استیل علاوه بر نوشتن رمان برای مردم دنیا، عقاید بشر دوستانه دارد، دو بنیاد خیریه تاسیس و اداره میکند که یکی را به افتخار پسر مرحوم خود نیکترینا، نام نهاده است. هدف این بنیاد، کمک به کودکان بیمار و بیماران روانی میباشد.
دانیل استیل پس از فراغت از تحصیل از دانشگاههای نیویورک و اروپا خیلی سریع به حرفه ادبی روی آورد و تا کنون در زمینه کاری خود بسیار سخت کوشیده است. استیل، اولین رمان خود را در سن 20 سالگی منتشر کرد. از عجایب نوشتاری وی، این است که همزمان روی چند کتاب کار میکند، درباره یک داستان تحقیق می کند، دیگری را مینویسد و سومین کتاب را در حال تمرین و پلات دارد. او از 18 ساعت تا 24 ساعت مینویسد. از عجایب دیگر او در دوران رایانه و اینترنت این است که هنوز از ماشین تحریر دستی و مکانیکی سال 1946 بهره میگیرد. او عاشق بچه هاست و تنها نویسندهای میباشد که این همه بچه دور و بر خود جمع کرده است. لازم به توضیح میباشد که استیل، 9 کودک را بزرگ کرده و میکند. وی شوهر دوست و نویسنده زنی است که همسر و خانواده را بسیار دوست دارد به رغم شهرت و پول، خانواده و کانون آن را گرم نگاه داشته است. در حال حاضر استیل با همسر سوم خود زندگی میکند. موضوعات و داستانهایی که دانیل استیل از زندگی روزمره واقعی مردم انتخاب کرد موجب شد تا در عرصه جهانی مورد استقبال مردم قرار گیرند. او داستانهای خود را به گونهای روایت میکند که خواننده را تحت تاثیر قرار دهد.
مضامین رمانهای دانیل استیل درباره بیماری، آدم ربایی، خودکشی، مرگ، جدایی، طلاق، ازدواج، فرزند خواندگی، سرطان، جنگ و خیانت میباشد. او گاهی هم به سیاست پرداخته و رویدادهای تاریخی را در کالبد رمان نوشته است.
خود او درباره خود و آثارش گفته است: «یک کتاب، با یک اندیشه، یک ایده، یک شخصیت و با یک اتفاق شروع میشود و من به صورت عمیق درباره آن فکر میکنم. هفته ها و ماه ها این یک مرحله طولانی است. یادداشت بر میدارم و صحنه ها را مینویسم، من در این دنیا غرق میشوم. ایده ها همیشه از دل یکدیگر میجوشند و این دنیا کمکم شکل میگیرد. شخصیتها واقعی میشوند و ناگهان من خود را در حاشیه یک درام میبینم.»
در جای دیگری نیز گفته است: «کار مداوم نویسندگی و اداره خانه و خانواده در کنار هم کار دشواری است. سعی میکنم کمتر بخوابم، دوست دارم بیشتر وقت خود را با بچه هایم سپری کنم. روزها در کنار آنها و با آنها هستم و شبها مینویسم.»
دانیل استیل فرزند یک پدر آلمانی مهاجر به آمریکا و یک مادر پرتغالی مهاجر به آمریکا است. او در حال حاضر به هشت زبان مسلط میباشد. وی بزرگترین نویسنده عصر جدید آمریکاست و منتقدان ادبی همواره او را ستایش نموده و رمانهای او را تعریف کردهاند. آثار او آرمان گرایی را تبلیغ میکند. تا کنون بیش از 560 میلیون نسخه از کتابهای وی در سراسر دنیا به فروش رفته است. به گونهای که افراد زیادی در 47 کشور با 28 زبان مختلف آثار او را میخوانند. استیل تا کنون 66 جلد کتاب منتشر کرده است که همه رمان هستند. به عبارتی این نویسنده، مجموعه داستان و داستان کوتاه ندارد.
رمانهای: انعکاس، شانس دوم، تاوان، بندرگاه امن، سفر، جانی انجل، کلبه، طلوع خورشید، بوسه، عقاب تنها، جشن عروسی در دنیا و در کشور ما جزو آثار پر فروش دانیل استیل بودهاند.

رمانهای وی از سال 1981 وقتی 39 ساله بود در لیست پر فروش ها قرار گرفتند و این روند ادامه یافت. بنا به تعبیری همه خوانندگان منتظر هستند که آخرین کتاب او کی و چگونه وارد بازار نشر میشود.
خاطر نشان میگردد، استیل در سال 2002 برای یک عمر فعالیت در عرصه های فرهنگ و ادبی دنیا، از سوی دولت فرانسه عنوان «شوالیه» هنر و ادبیات را دریافت کرد.
در ضمن کتاب مستند گونه «نور روشن او» که درباره پسر مرحومش نوشت در سال 1998 چاپ و منتشر شد. در دنیای ادبیات زنان نویسنده کم نیستند. به عنوان مثال «مارکارت میچل» تنها با یک کتاب که فیلم شورانگیزی از آن ساخته شد به نام «بر باد رفته» به اندازه دانیل استیل معروف است. خانم هریت پیچراستو هم به خاطر رمان «کلبه عمو تم» شهرت و معروفیت دارد. نام اصلی دانیل استیل، دانیل فرنانده شویلین است که برای راحتی تلفظ، زیر نوشته هایش دانیل استیل امضا میکند.
لازم به ذکر میباشد: هر ماهه آمار پر فروش کتابهای داستان در آمریکا اعلام میشود. در همین رابطه یکی از کتابهای استیل 381 هفته متوالی در راس کتاب های پر فروش داستانی بود که این پدیده در رکوردهای گیتس ثبت شده است. در سال 1997 اتفاق تلخی برای استیل به وقوع پیوست. وی در این سال پسر 19 سالهاش که از موقع تولد درگیر یک نوع بیماری مغزی بود را از دست داد. این مرگ بر زندگی و روان مادر تاثیر شگرفی گذاشت. در واقع مشکل کتابهای استیل، سوژه هایش نیستند. این سوژه ها همان اتفاق هایی هستند که به طور واقعی در زندگی همه آدمها میافتند. مثل مدرسه رفتن، بزرگ شدن، عشق، ازدواج، بیماری و … اگر به کار نویسنده ها دقیق شویم، در مییابیم که همه از سوژه های گوناگون بهره گرفتهاند.
در سالهای اخیر آثار بسیاری از نویسندگان خارجی به ویژه گابریل گارسیا مارکز و دانیل استیل ترجمه و به بازار نشر کشور سرازیر شده است. عمده آثار دانیل استیل حکم پاورقی های نشریات عامه گرا را دارند. پاورقی نویسی شاخهای از ادبیات است که خصلت سرگرم کنندگی و کشش داستانیاش برجسته تر از دیگر عناصر داستان نویسی میباشد. طرح رمان متکی بر ایجاد پرسش و جستجوی چراها و روابط علت و معلولی است. با خواندن رمانهایی که با چهارچوب پاورقی نگاشته نشدهاند از خود میپرسیم این واقعه چرا روی داد؟
خواننده رمان عامه پسند بیش از آنکه در بند درک علت وقایع باشد، نگران دانستن بقیه ماجرا میباشد. به همین دلیل، چندان عجیب نیست که در چنین رمان هایی سر هر بزنگاهی با حادثه تکان دهندهای روبرو شویم که مبنایی جز اشتباه یا تصادف ندارد.

رمانهای دانیل استیل
رفتن به خانه (1973)
پیمان عشق (1977)
حالا و همیشه (1978)
فصل عشق (1980)
پایان تابستان (1980)
حلقه (1980)
جشن عروسی (2000)
یک غریبه کامل (1983)
گذرگاه (1982)
هدیه (1994)
بالها (1994)
جاده طولانی خانه (1998)
کلبه (2002)
سفر (2000)
تلخ و شیرین (1998)
جواهرات (1992)،
پدر (1989)

 

مطالعه بیشتر