بازدید: 531 بازدید
بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

برای انتخاب صحیح سیم و کابل برق نخست باید معیار‌های مقایسه آنرا بشناسیم و با در نظر گرفتن شاخص‌های انتخاب ، محصولات موجود در بازار را بررسی کرده و بهترین سیم و کابل را با توجه با نیاز خود انتخاب کرد. در ادامه توضیحاتی در مورد معیارهای انتخاب سیم و کابل و در نهایت بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران معرفی شده است

تصور زندگی در کره زمین بدون جریان برق ناممکن است. زندگی انسان‌ها و هر صنعتی به طور گسترده‌ای به جریان برق وابستگی دارد. جهت انتقال این جریان، استفاده از یک فلز رسانا مانند آلومینیوم، مس و آهن، ضروری است.

سیم و کابل برق شرایطی را مهیا می‌کنند تا با کمک آن‌ها انتقال جریان الکتریکی توسط فلز رسانا میسر شود.

در صورتی که روی این سیم رسانا از یک پوشش نارسانا و عایق مانند پلاستیک استفاده شود، سیم روکش‌دار یا عایق و در غیر این صورت سیم لخت نامیده می‌شود

همچنین در صورت قرارگیری یک یا چند هادی عایق‌بندی شده در داخل یک غلاف مشترک، کابل تشکیل می‌شود.

کوچکترین خطا در ساخت سیم و کابل برق می‌تواند به خسارت‌های بزرگی منجر شود. طبق آمار‌های منتشر شده، نیمی از آتش‌سوزی‌ها از انتقال غیراصولی برق و الکتریسیته منتج شده‌اند.

انتخاب سطح مقطع به طور درست و استاندارد، برای هر کاربردی ضروری است تا از بروز خسارات و آتش‌سوزی جلوگیری شود و همچنین با توجه به نیاز، در مصرف آن صرفه‌جویی کرد.

سیم و کابل برق به صورت کلاف و قرقره بسته‌بندی شده و با توجه به نیاز مشتری برش داده می‌شوند؛ بنابراین انتخاب سیم و کابلی که در آن تمام استاندارد‌های تولید سیم و کابل رعایت شده باشد و از مواد با کیفیتی تهیه شده باشد، امری است که به توجه زیادی نیاز دارد.

در این مقاله با بررسی موارد موثر بر انتخاب سیم و کابل، تولید کننده های سیم و کابل در ایران و همچنین برندهای خارجی را خواهیم شناخت.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران
بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

مشخصات فنی سیم و کابل برق

مشخصات فنی سیم و کابل برق یک راهنمای اساسی محسوب می‌شوند که با کمک آن می‌توان بهترین محصولات را با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر، انتخاب کرد.

کلاس هادی

از جمله مشخصات اصلی هر سیم و کابل برقی محسوب می‌شود. فلز رسانای سیم و کابل که عمدتا از جنس مس، آهن و آلومینیوم می‌باشد، می‌تواند شکل‌های متنوعی داشته باشد؛ که هرکدام از این اشکال به یک دسته یا کلاس معروف است.

از جمله این کلاس‌ها می‌توان به مفتول، نیمه مفتول و افشان اشاره کرد که تاثیر بسیاری بر قیمت کابل دارد و در کنار فلز رسانای این محصول، عامل مهمی در تعیین نرخ آن در بازار است.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

دامنه حرارتی در حالت خم شو

این مشخصه مربوط به دامنه کم‌ترین و بیشترین حرارتی است که محصول می‌تواند در آن قرار بگیرد. پس با توجه به دمای کاری، محصولی با دامنه حرارتی مورد نظر انتخاب می‌شود

در صورتی که محصول در محل‌های غیرثابت مانند کانوایر‌ها استفاده شود و مدام در حال خم و باز شدن باشد، به این مولفه توجه می‌شود.

دامنه حرارتی در حالت نصب ثابت

در صورتی که از محصول در محل‌های ثابت مانند لوله خرطومی ساختمانی یا در دستگاه‌های برقی استفاده شود و بعد از نصب و در حین استفاده ثابت باشد، مصرف‌کننده با توجه به دامنه حرارتی در حالت نصب ثابت، می‌تواند از محصول در آن بازه دمایی استفاده کند.

جریان مجاز و حداکثر جریان

جریان مجاز یعنی جریانی که مجاز است تا به صورت پیوسته از سیم گذرانده شود؛ اما حداکثر جریان، جریانی است که پس از عبور آن از سیم، محصول از بین می‌رود. در هیچ کاربردی نباید از جریان مجاز گذشته و به سمت حداکثر جریان برویم.

بنابر این مشخصه می‌توان با توجه به جریان مورد نیاز برای محیط کار، محصول را به درستی انتخاب نمود.

مشخصات و کاربرد سیم‌ها با توجه به علامت‌های اختصاری که بر روی عایق سیم‌ها نوشته می‌شود، مشخص می‌شوند.

شناخت و توجه به این علائم در هنگام انتخاب سیم و برای خرید آن ضروری است. سیم‌های استاندارد موجود در بازار طبق استاندارد‌های مختلفی مانند DIN، VDE، IEC تولید می‌شوند.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران
بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران کدامند؟

عوامل موثر بر انتخاب سیم و کابل برق

برای انتخاب درست سیم و کابل برق ابتدا باید معیار‌های خوب و یا بد بودن آن را بشناسیم و با در نظر گرفتن این شاخص‌ها به داشتن یا عدم داشتن کیفیت محصولات متنوع موجود در بازار پی ببریم.

در ادامه لیستی از این عوامل تاثیرگذار آورده شده است:

قیمت

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل، فلزات رسانایی مانند آلومینیوم، آهن و مس هستند که تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسانات قیمتی می‌شوند. بالا رفتن قیمت داخلی یا جهانی فلزات رسانا به صورت مستقیم بر قیمت سیم و کابل برق تاثیرگذار است. شاید مهمترین دلیل اهمیت قیمت این محصولات در ارتباط کابل و دیگر محصولات فولادی با قیمت مسکن دانست.

شرایط نصب

سیم و کابل برق با توجه به حیطه کاری مورد نظر در شرایط و محیط‌های مختلفی می‌تواند نصب شود. نصب در هوا، دفن در زمین و در مجرا از جمله محیط‌های مختلفی است که کابل برق می‌تواند در آن قرار بگیرد

این شرایط بر جریان‌دهی و ظرفیت جریان نامی کابل برق موثر است.

دما نیز از عوامل محیطی بسیار تاثیرگذار به شمار می‌رود که عامل مهمی در تعیین ظرفیت نامی کابل برق است و برای بررسی آن باید دمای محیط، دمای محل نصب و نیز دمای مجاز برای عایق کابل برق و ساختار آن در نظر گرفته شود.

از آن جایی که دما در نقاط مختلف در طول زمان تغییرات زیادی دارد می‌بایست حداکثر و حداقل دما برای آن ناحیه پیش‌بینی شده تا از خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

ساختار کابل

ساختار و نوع طراحی کابل برق و لایه‌های مختلف به کار رفته در آن در تعیین جریان مجاز دارای اهمیت است. زیرا این لایه‌ها چگونگی انتقال حرارت از هادی به سطح بیرونی کابل را مشخص می‌کنند.

اثرات کابل های مجاور

در صورتی که نصب سیم و کابل برق در محیط مورد استفاده، با کابل و یا لوله‌های دیگری همجوار باشد، ضرایب مناسبی برای کاهش جریان مجاز کابل باید در نظر گرفته شود.

ضخامت، طول سیم و کابل برق

با توجه به میزان جریانی که در محیط کار نیاز است، ضخامت و سطح مقطع سیم و کابل انتخاب می‌شود؛ زیرا میزان جریان‌های بالاتر یعنی عبور و مرور الکترون‌های بیشتر و نیاز به سطح مقطع بالاتر برای کابل بیشتر است؛ بنابراین کابل‌های با ضخامت و قطر بالاتر جریان بیشتری را عبور داده و مقاومت آن‌ها در برابر عبور جریان کمتر می‌شود.

مقاومت در سیم و کابل برق مولفه مهمی در امنیت محیط کار است. زیرا هرچه میزان مقاومت الکتریکی کمتر باشد، افزایش دمای کابل کمتر بوده و احتمال آتش‌سوزی و سوختگی کاهش می‌یابد. از طرفی ضخامت و طول کابل مستقیما بر قیمت آن تاثیرگذار است.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

نوع رسانای به کار رفته در ساخت سیم و کابل برق

در مورد نوع رسانای به کار رفته در سیم و کابل برق این تصور نادرست وجود دارد که در هر حالتی مس رسانای بهتری نسبت به آلومینیوم و آهن است.

فلز مس رساناترین فلز است، اما وقتی صحبت از بهترین کابل برق می‌شود عوامل بسیار مهمی هستند که علاوه بر این باید در نظر گرفته شوند.

مانند اندازه کابل و عایق مورد استفاده در آن! یک نمونه از نقض این باور اشتباه، در مسافت‌های طولانی است که از ولتاژ‌های بسیار بالا هم استفاده می‌شود. در چنین شرایطی انتخاب کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.

جنس عایق به کار رفته در کابل‌ها

کابل‌ها ممکن است در زیر زمین و یا روی تجهیزات فلزی نصب شوند؛ بنابراین برای حفظ ایمنی محیط کار الزامی است که هیچگونه اتصال الکتریکی بین هادی و زمین برقرار نگردد.

این عایق بسته به نوع کاربرد و ولتاژ عبوری از هادی می‌تواند از جنس کاغذ‌های آغشته به روغن‌های مخصوص، مواد پلاستیکی، مواد PVC و… باشد.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

ابتدا به یک نکته توجه کنیم که اصولا برند چگونه تعریف می‌شود. به تعبیر برخی کارشناسان برداشت و احساسی که یک فرد پس از شنیدن نام یک شرکت دارد، برند نامیده می‌شود! توجه به این تعبیر می‌تواند باعث هوشیاری بیشتر شما نسبت به خریدی که در حال انجام آن هستید، شود.

در بسیاری از صنایع مشاهده می‌شود که قدرت اثرگذاری مارک و برند به قدری بالاست که افراد کمتر به گزینه‌های دیگر می‌اندیشند و قیمت و مرغوبیت دیگر شرکت‌ها را با برند مورد نظر خود قیاس می‌کنند و از سویی دیگر محصول ساخت یک برند را بدون تحلیل تایید می‌کنند.

اما در صورتی خریدی درست و هوشمندانه خواهید داشت که ملاک در انتخاب سیم و کابل برق تنها مارک و نام تجاری آن نباشد و بهتر است با معیار‌های مختلف بهترین مارک را برگزینید.

زیرا ممکن است برای برخی شرکت‌ها فقط گروهی از محصولات سیم و کابل با درجه کیفی مطلوب تولید شوند، اما برای گروه‌های دیگر این گونه نباشد. همچنین در گذر زمان، در کیفیت ساخت برخی شرکت‌ها می‌تواند تغییراتی ایجاد شود.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران
بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران کدامند؟

بهترین برندهای کابل برق

جالب است بدانید که حدود یکصد و پنجاه کارخانه وجود دارد که سیم و کابل برق استاندارد تولید می‌کنند و تعداد زیادی کارگاه‌های تولیدی کوچک مشغول به فعالیت هستند که سیم و کابل‌های غیراستاندارد تولید می‌کنند.

دسته‌بندی کارخانجات با توجه به محصول تولیدی تا حدودی می‌تواند گزینه‌های انتخابی برای یک نوع محصول خاص را کاهش داده و انتخاب را ساده‌تر کند. تولید کننده های سیم و کابل به صورت تخصصی به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

لیست بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران با محصولات تولیدی :

  • تولید کننده های سیم و کابل سیم و کابل فشار ضعیف مسی

مانند: شرکت صنعتی الکتریک خراسان، شرکت سیم و کابل همدان، سیم و کابل مغان ، کابل باختر

  • تولید کننده های سیم و کابل سیم و کابل فشار ضعیف آلومینیومی

مانند: سیم و کابل مشهد، پیشرو، پارس، مسین

  • تولید کننده های سیم و کابل سیم و کابل فشار متوسط و قوی مسی و آلومینیومی

مانند: سیم و کابل کرمان، کاویان، ابهر، یزد، البرز و سیمکو

در مقیاس داخلی تولیدات سیم و کابل، استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان و کرمان بالاترین سهم تولیدات این محصول را دارند.

در زمینه سیم‌های ساختمانی، شرکت صنعتی الکتریک خراسان یکی از برند‌های محبوب و باکیفیت بازار محسوب می‌شود. همچنین شرکت‌های سیم و کابل همدان، ری افشان، سیمیا، آرین ابهر، رسانا و مغان نیز از برند‌های مطرح داخلی به شمار می‌روند.

اما خرید سیم و کابل برق در بخش صنعتی نسبت به بخش ساختمانی دقت بیشتری می‌طلبد.با این حال در این بخش کارخانجات ارائه‌کننده محصولات در این بخش تعداد کمتری داشته و رقابت برند کمتر است.

کارخانه کابل خراسان افشارنژاد در این بخش به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان فعالیت می‌کند. علاوه بر این کارخانه، کابل سیمیا، ایران، بایکا، همگام، همدان و متال نیز از جمله تولیدکنندگان معتبر داخلی هستند.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

فهرست بهترین تولید کننده های سیم و کابل در وندور لیست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

  • کارخانجات کابل سازی ایران (بایکا)
  • کارخانجات کابل سازی تک
  • ‫سیم و کابل ابهر‬
  • کابل مسین
  • کابل متال
  • کابل سینا
  • کابل باختر
  • کابل البرز
  • لنا یزد‬
  • صنایع الکتریک خراسان
  • سیمکو
  • سیم و کابل یزد
  • سیم و کابل مغان
  • سیمیا کابل
  • ‫سیم و کابل تبریز ( سیمکات )
  • زر سیم

صنعت تولید کننده های سیم و کابل در ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است. تا جایی که بسیاری از این برند‌ها با تاسیس کارخانه در کشور‌های همسایه صنعت خود را گسترش داده‌اند و یا با صادر کردن محصولات خود توانسته‌اند در بازار خارجی نیز به عنوان یک برند باکیفیت فعالیت کنند.

برترین برند‌های جهانی سیم و کابل

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران : جمع‌بندی

با توجه به مطالب و نکاتی که در طول مقاله ذکر شد، بهترین روش در نظر گرفتن همه شرایط کاری و تطبیق دادن آن با مشخصه‌های سیم و کابل برق و سپس انتخاب محصول مورد نظر خود از بین بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران در این بازار متنوع است.

با دانستن مشخصه‌های مورد نیاز برای کاربرد مورد نظر می‌توان سیم و کابل‌های تقلبی بازار را شناخت و از خرید آن‌ها جلوگیری کرد

با این حال با توجه به تجربه‌ای که مصرف‌کنندگان در استفاده از محصولات مختلف برند‌های داخلی و خارجی داشته‌اند، بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران و نوع خارجی آن مطرح شد.

پس از انتخاب بهترین و مناسب‌ترین محصول، نکته ضروری که به دقت باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت نکات تخصصی و ایمنی در نصب و استفاده و نگهداری از سیم و کابل برق است.

بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران
بهترین تولید کننده های سیم و کابل در ایران

مطالعه بیشتر