بازدید: 26899 بازدید
اصول کار سردخانه به زبان ساده ؛ عملکرد سردخانه

اصول کار سردخانه به زبان ساده ؛ عملکرد سردخانه

مقدمه :

برای شناخت اصول کار سردخانه ؛ عملکرد سردخانه در ابتدا بایستی با قسمت های مختلف آن آشنا شویم:

سردخانه ها مکان ها یا اتاقک های ساکن یا سیاری برای نگهداری مواد غذایی هستند که مکانیزم آن ها مشابه یخچال می باشد و موجب برودت هوا می شوند.

مکانیزم سردخانه، بطور کلی از موتور، کمپرسور، کندانسور، ذخیرۀ ازت، شیر انبساط، اوپراتور، دمنده (فن) و لوله های ارتباطی تشکیل شده است .

کمپرسور compressor موتور محرک سردخانه است و انرژی آن را تأمین می کند که معمولاً برقی است.

کمپرسور وظیفۀ متراکم کردن گاز را دارد که به این ترتیب بیشترین فشار را در گاز ایجاد کرده که منجر به بالا رفتن حرارت گاز می شود.

کندانسور condenser وظیفۀ خنک کردن گاز حاصل از کمپرسور را برعهده دارد.

ماده ای که در سیستم گردش می کند و هادی گرمای مواد داخل سردخانه به کندانسور و ایجاد خنکی در آن است؛ می تواند گاز ازت یا فرئون باشد.

با وجود اینکه از گاز ازت در سیستم های قدیمی استفاده می شد اما امروزه بیشتر از گاز فرئون استفاده می شود که دچار مشکلات مخرب زیست محیطی مخصوصاً سوراخ شدن لایۀ ازن می باشد.

اوپراتور ها خنک کننده های داخل اتاقک های سردخانه هستند که گاز سرد حاصل از کندانسور و شیر انبساط Expansion valve  را در محیط بستۀ داخل شبکه های خود، وارد اتاقک نموده و این سرما توسط دمند ها در محیط اتاقک پخش می شود.

لوله های ارتباطی وظیفۀ انتقال گاز سردخانه به بخش های مختلف سیستم خنک کاری را بر عهده دارند.

اویل سپراتور oil separator  کارش جدا کردن روغنی است که از کمپرسور فرارکرده و از بدنه یا پوسته توری ویک صفحه فلزی و فلوترتشکیل شده است.

کندانسور condenser   از یک سری لوله فین دار وفن الکتریکی تشکیل شده وکارش مایع کردن مبردی است که توسط کمپرسور فشرده وداغ شده است.

ریسیور receiver  هم یکم مخزن است که مبردی که در کندانسور مایع شده به آن ریخته وو جمع میشود.

درایر dryer  هم از دو قسمت بدنه یا پوسته و سنگ کر درایر تشکیل شده و رطوبتی را که وارد سیستم شده جذب میکند و تا حدی هم کار فیلتر را انجام میدهد.

اکسپنشن expansion هم یک شیر اتوماتیک است که مبرد را به صورت اسپری داخل اواپراتور می پاشد

اواپراتور  evaporator هم دستگاهی است که مبرد در اون به جوش میاد ودر هنگام جوشیدن گرمای لوله ها و فین ها رو به خودش میگیرد و آن را خنک میکند وقتی فینها خنک شد فن هوای داخل اتاق سرد خانه را از لا به لای فینها عبور داده و باعث خنک شدن هوای داخل سرد خانه میشود.

آکومولاتور Accumulator  هم کارش این است که اگر مبرد خواست به صورت مایع به طرف کمپرسور برگردد آن را به بخار تبدیل میکند

اصول کار سردخانه به زبان ساده ؛ عملکرد سردخانه صنعتی
اصول کار سردخانه به زبان ساده ؛ عملکرد سردخانه

اصول کار سردخانه ، نحوه عملکرد سردخانه :

ابتدا مبرد توسط کمپرسور از قسمت کم فشار سیستم مکیده شده و به قسمت پر فشار کمپرس میشود بر اثر فشار مبرد داغ شده وبه صورت گاز داغ در می آید و از آنجا به اویل سپراتور میرود در آنجا روغنی که همراه مبرد از کمپرسور خارج شده جدا می شود و بعد از اینکه به سطح معینی رسید فلوتر باز شده و روغن را به کمپرسور بر می گرداند.

و مبرد داغ هم به سوی کندانسور میرود درآنجا مبرد خنک می شود و به صورت مایع با دمای محیط تبدیل می گردد و به ریسیور میریزد

بعد پس از عبور از شیر اکسپنشن به صورت اسپری داخل اواپراتور تزریق میشود و به علت افت فشار ناگهانی در این قسمت مبرد به جوش می آید و گرمای اطراف خود را میگیرد و باعث می شود لوله ها و فینهای اواپراتور سرد شوند.

بعد فن الکتریکی هم هوای داخل سرد خانه را از لای فینها عبور میدهد و باعث میشود هوای داخل سردخانه سرد شود.

بعد مبرد به صورت بخار اشباء شده در آمده به سمت کمپرسور میرود ولی قبل از رفتن به کمپرسور از آکومولاتور عبور میکند تا اگر احیانآ مبرد بصورت مایع به کمپرسور نرود چون برگشت مایع به کمپرسور باعث آسیب دیدن کمپرسور می گردد.

سیکل همین گونه ادامه پیدا میکند تا دمای اتاق سرد خانه به اندازه تنظیمی برسد.

انواع سردخانه

سردخانۀ گمرکی: از این گونه سردخانه ها برای نگهداری موقت محصولات و مواد غذایی استفاده می شود.

سردخانۀ ذخیره ای: این گونه سردخانه ها مخصوص نگهداری مواد غذایی است که دولت برای شکستن قیمت های بازار یا اعمال سیاست های دیگر از آن استفاده می کند و بطور کل، برای نگهداری مواد غذایی ای که مالکیت آن ها متعلق به دولت است، استفاده می شود.

سردخانۀ کوچک: این سردخانه ها، کارخانه های کوچک یخ سازی هستند و برای تولید یخ از آن ها استفاده می شود.

سردخانۀ عمومی: در اینگونه سردخانه، مردم، تولید کنندگان و متصدیان بخش خصوصی، مواد غذایی تولیدی خود یا موادی که در فصول ارزانی خریداری نموده اند را نگهداری می کنند و بدین ترتیب سود عظیمی را شامل خود کرده و از دور ریز محصول تا حدی جلوگیری می کنند.

بطوریکه به ازای هر کیلوگرم محصولی از قبیل سیب به ازای هر ۶ ماه، ۴۴۰ ریال از مشتری دریافت می شود؛ درحالیکه ممکن است این محصول از شهریور ماه (= فصل برداشت محصول = فصل ارزانی محصول) تا اسفند ماه (= بازار عید) به ازای هر کیلوگرم از این محصول هزاران ریال افزایش قیمت پیدا کند.عملکرد سردخانه

مطالعه بیشتر