بازدید: 2660 بازدید
سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF یا Variable Refrigerant Flow

آشنائی با سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF

سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF یا Variable Refrigerant Flow به سیستم هایی گفته می شوند که با تغییر دبی مبرد در حال گردش، متناسب با بار حرارتی مورد نیاز، سبب صرفه جویی در هزینه های انرژی می شوند.

دستگاه ها از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده اند.در این سیستم هر یونیت خارجی همزمان چندین پنل داخلی را پشتیبانی می نماید .

سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF نسل پیشرفته‌ای از سیستم‌های مولتی اسپیلیت بدون کانال و یکی از کار آمدترین سیستم های تهویه مطبوع مدرن هستند که اجازه می‌دهند واحدهای داخلی بیشتری به هر واحد خارجی متصل شوند.

آشنائی با سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF
سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF

سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF  امکان گرمایش و سرمایش همزمان و همچنین بازیابی گرما برای کاهش مصرف انرژی را فراهم می‌کنند.

مزایای استفاده از سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF  در مقابل سیستم معمولی اسپلیت یونیت

  • 1- سیستم های VRF قابلیت لوله کشی بین 70 تا 90 متر در ارتفاع و 1000 متر طول کل لوله کشی را دارند در صورتیکه در مورد تمام اسپلیت یونیت ها حداکثر 30 متر در کل طول و 15 متر در ارتفاع می توان لوله کشی اجرا کرد.

البته در اسپلیت یونیت ها جهت جلوگیری از برگشت روغن به داخل کمپرسور هر 5 تا 8 متر ارتفاع می بایست یک Oil Trap یا تله روغن اجرا کرد این خود مستلزم هزینه و سختی کار است .

نکته قابل توجه اینجاست که در اقلیم آب و هوایی گرم استفاده از حداکثر طول لوله کشی (1000 متر) ، در اسپلیت یونیت ها پیشنهاد نمی شود چرا که به دلیل رطوبت و دمای بالا ، این امر باعث کاهش عمر مفید کمپرسور و عدم دستیابی به راندمان کافی از دستگاه و هزینه های قابل توجه در مصرف برق می شود .

  • 2- به طور متوسط هر دستگاه یونیت خارجی در سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF می تواند بین 8 تا 12 یونیت داخلی را بسته به ظرفیت آن پوشش دهد در صورتیکه هر یونیت خارجی در سیستم اسپلیت یونیت معمولی تنها یک یونیت داخلی را ساپورت می نماید .
  • 3- به ازاء هر یونیت خارجی وی آر اف تنها یک خط لوله و رایزر نیاز است که این خود باعث کاهش مسیر مورد نیاز در طول و ارتفاع لوله کشی می شود در صورتیکه در اسپلیت یونیت ها تعداد خطوط لوله کشی در طول و ارتفاع به دلیل مستقل بودن هر دستگاه به مراتب بیشتر از سیستم های VRF است و در اسپلیت یونیت ها مجبور به تأمین تعداد زیادی رایزر هستیم .
  • 4- از طرف دیگر کمپرسور دستگاه های VRF از نوع اینورتر با برق سه فاز است که خود باعث کاهش مقدار قابل توجهی از هزینه های برق است در صورتی که برق مصرفی در اسپلیت یونیت ها در اکثر ظرفیت ها از نوع تک فاز بوده که این خود هزینه برق مصرفی را تا حد زیادی افزایش می دهد .
  • 5- فن کندانسور دستگاه های وی آر اف از بالا به صورت (Top Discharge) می باشد بنابراین جهت نصب فضای زیادی را از طرفین نیاز نداریم در صورتی که فن کندانسور اسپلیت یونیت ها از روبرو (Side Discharge) بوده که جهت دفع حرارت باید فاصله مناسب بین یونیت ها رعایت شود که این خود باعث اشغال فضای زیادی خواهد شد
  • 6- سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF  به نسبت سبکتر می باشند و دیگر نیازی به استفاده از تکنیکهای مستحکم سازی سقف نمی باشد. علاوه بر این، سیستم لوله کشی جدید نیز مقرون به صرفه تر است، زیرا در سیستم وی آر اف فضای بیشتری از طریق یک لوله واحد پوشش داده می شود. این سیستم موجب کاهش هزینه ها در ساختمان ها و آپارتمان های بزرگ می شود
سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF
سیستم‌ مولتی اسپیلیت VRF

مطالعه بیشتر